9 oktober 2009

Gosedjur och matematik...


Igår vabbade min man med äldsta dottern (sexåringen fick oxå vara hemma). Då kom han på att de skulle räkna lite matte men matteboken var ju såklart i skolan.

uppmanade han barnen att ta fram alla gosedjur och dela in dem i grupper.

Hundarna.

Nallarna.

Sen gjordes listor på namn och kön och det mättes med linjal.

Ett stapeldiagram ritades.

Sen adderades det oxå! Barnen och mannen hade en riktigt trevlig och lärorik dag. Jag skrattade gott åt alla djur som intagit vårt kök. Sen tog jag en tupplur i soffan och när jag vaknade hade barnen städat undan allt. Slutet gott allting gott...

Kram Maria

6 kommentarer:

Fröken Piff sa...

Haha, vilken fantastiskt idé, där blev ju genast matte lite roligare:)

Hoppas du får en fin helg! Kram!

Anonym sa...

haha vilken kul grej, och vilka snillen de kommer bli i matematik sen ;) Jag tror jag e ny här. Kikar in och lämnar spår. Ser på bild nr 4 att ni också har en sån där "Astrid Lindgren-nalle", en sån har vi med som hon fick där när hon genomgick gomoperationen. Nästa gång kanske ni kan räkna lördagsgodis...trevlig helg! www.majamyra.se

Hanna sa...

Låter så roligt.
Hanna

Jessica sa...

Hej,
hoppas ni börjar bli friska nu. Ser ut som de hade en mysig dag, trots feber. Vilken smart idé.

Hoppas ni får en skön helg,

Kram
Jessica

Smultronlycka sa...

Det var en kul idé och så blir det ju roligare att lära sig på det sättet :)
Ha en fin helg!
Kram Anna

Domus Dulcis Domus sa...

Vilken fantastiskt engagerad make. Så lärorikt och samtidigt roligt! Kram Ulrika